Verbonden blijven

Lieve cliënt,
Beste verslaafde in herstel (of niet in herstel, of niet verslaafd),
Hallo jij met een eetstoornis, hardnekkige gewoonte of afhankelijkheidsprobleem,
Hoi medemens die worstelt met angst, dwang, eenzaamheid, depressie of een ander psychisch ongemak,

Lieve jij,

 

Wat een rare tijd is het, hè? Waarschijnlijk staat jouw leven net zo op z’n kop als het mijne. Vind jij het ook beangstigend? Maak je je zorgen om jezelf of je geliefden? Of misschien probeer jij het positief te bekijken. Heb je bedacht dat het een tijd kan zijn voor rust en reflectie. Of haal je hoop uit de gedachte dat er ook iets goeds zou kunnen voortkomen uit deze crisis. Om vervolgens met een knoop in je maag wakker te worden in deze realiteit van onzekerheid en controlegebrek.

Sta je eigenlijk nog wel stil bij hoe jij je voelt? Voel je nog de signalen die je lichaam je geeft? Luister je nog naar de stem van je hart?

De stem in je hoofd

Want oh, ik weet heel goed hoe verleidelijk het nu is om te stoppen met voelen en toe te geven aan de stem in je hoofd. Wat suggereert het verslavingsstemmetje jou, in deze dagen? Wat fluistert de eetstoornis je in? Wat roept de angst, hoe lokt het duiveltje je of wat brult het monster in je hoofd? Of hoe jij die stem ook noemt. Luister maar even aandachtig.

De mijne heeft het afwisselend over “redden wat er te redden valt”, “in controle blijven”, “jezelf beschermen”, “verantwoordelijkheid voor anderen”, “hamsteren” en “maatregelen nemen”. Afgelopen weekend zei hij ook: “Stel nou dat dit het begin van het einde is, zou je dan niet nog één keertje de remmen kunnen loslaten? Kom op, je bent al zo lang het braafste meisje van de klas. Laat de boel de boel nu maar en ga gewoon weer eens helemaal uit je dak, net als vroeger. Carpe diem!”


“Nu mag het wel even”

Een collega die al meer dan 20 jaar clean is, appte dat hij even had gedacht: “Mhm, dit zijn zulke uitzonderlijke tijden. Niemand kijkt. Misschien kan het nu weer even.” Een cliënt stelde voor om zijn stopdatum uit te stellen naar “wanneer deze ellende weer voorbij is,” want: “Als de wereld naar de klote gaat, moet ik dan bezig zijn met gezond leven?” Een ander grijpt de kans aan om zichzelf terug te trekken in bed met Netflix en een voorraad eetbuivoedsel. Een meisje mailt me: “Vergeleken bij deze realiteit valt mijn probleem in het niet. Ik voel me zo schuldig vergeleken bij anderen die het veel moeilijker hebben. Ik gun mijzelf nu geen therapie.”

Lieve, lieve jij, ik zou je willen toeschreeuwen: Geloof toch niet alles wat je hoofd je vertelt! Roep keihard “STOP!” tegen die stem in je hoofd! Jij bént niet die stem en je gedachten zijn niet waar. Geef jezelf er niet aan over. Laat je toch niet zo voor de gek houden.


Voor jezelf zorgen

Dit gaat om jouw gezondheid en juist nu is niets belangrijker dan dat jij gezond blijft. We willen allemaal dat deze crisis weer voorbij gaat en dat de wereld gezond is, toch? Welnu, jij maakt deel uit van deze wereld. Als ieder van ons goed voor zichzelf zorgt, dan komen we er met z’n allen ook zo goed mogelijk weer uit. Zorg voor jezelf zoals je ook voor je geliefden zou zorgen. Doe het niet alleen voor jezelf, maar voor de wereld. Het is onze verantwoordelijkheid om goed voor onszelf te zorgen.


Tankers en zeilboten

Ik zal je nog iets vertellen, in de hoop je te motiveren om in verbinding met jezelf te blijven. Veel mensen varen door het leven als tankers. Doelgericht en ogenschijnlijk onaangedaan stevenen ze op hun bestemming af. Andere mensen daarentegen doorkruisen de woelige baren als zeilboten. Ga er voor het gemak maar vanuit dat jij zo’n zeilboot bent. Mogelijk ben je een zeilbootje dat denkt dat het een tanker is. Dit is absoluut geen zwakte! Want ondanks dat ze gevoelig zijn voor tegenwind en hoge golven, zijn zeilboten ook behendige evenwichtskunstenaars, dappere avonturiers en nieuwsgierige levensgenieters.*

Zeilboten zijn de verkenners die vooruit worden gestuurd om de subtielere signalen waar te nemen die tankers niet kunnen opmerken. Ze herkennen de voortekenen die een weersverandering aankondigen, ze voelen de stemmingen aan die in de lucht hangen. Zeilboten pikken ook de drenkelingen op die het niet langer uithielden op de tankers. Zij verzorgen ze liefdevol en brengen ze veilig aan wal, waarna ze de zee weer op gaan. De wereld heeft zeilboten nodig, anders zouden we veel details, creativiteit en subtiele aandacht missen. Zonder zeilboten zou er liefde en zorg verloren gaan. Er zouden mensen verloren gaan, zonder jou.

Besef maar dat je een taak hebt in dit leven. Wat die taak precies is weet je misschien nog niet, maar ik durf te wedden dat het gaat over anderen helpen met precies datgene wat jij het allerliefste doet en waar je goed in bent.


Afstemmen op verbinding

Lieve jij, je bent heel hard nodig nu en we hebben elkaar nodig. Ik snap heel goed dat het lastig is om in verbinding te blijven nu je opleiding dicht is of je thuis moet werken. Nu je niet meer naar de sportschool kunt om te ontladen of naar je meeting om te delen. Nu je misschien je familieleden en je vrienden niet meer ziet en je je eenzaam voelt of verveelt.

Wat ik je ook nog zou willen zeggen is dat “verbinding” niet gelijkstaat aan de fysieke ontmoeting van een ander. Jezelf verbinden betekent dat je iemand (of een groep, of iets) energetisch ontmoet. Verbinding is een gevoel of een ervaring die je in jezelf kunt oproepen. Verbinding is een innerlijke houding waarop we kunnen afstemmen. Wil je het eens proberen?


Oefenen met verbondenheid

Maak in gedachten contact met iemand of met een groep mensen bij wie je je thuis voelt. Blijf met je aandacht bewust aanwezig bij die persoon of die groep. Let op, je krijgt hier vaak een keuze: richt je je op het gemis van die persoon, of richt je je op het gevoel van verbondenheid? Gemis voelt als een verkramping. Verbondenheid voelt ruimtelijk en open. Kies voor verbinding. Dit doe je door je voor te stellen dat de energie tussen jou en die ander vrijelijk gaat stromen, heen en weer. Als je je dit in kunt beelden, zul je merken dat je het ook kunt voelen.

Een andere manier om verbinding te voelen is door in gedachten terug te gaan naar een moment van sterke verbondenheid met iets of iemand. Haal die herinnering terug en verplaats jezelf weer in dit moment. Maak het zo levendig mogelijk voor jezelf: haal alle beelden, kleuren, woorden en geuren terug. Merk op wat je voelt wanneer je je verbonden voelt. Merk op waar je aandacht is, hoe jij verbondenheid als gemoedstoestand ervaart. Wat gebeurt er in je lichaam?

Zorg dat je een duidelijk gevoel hebt van verbondenheid en kijk nu of je het nog wat sterker kunt maken. Nu richt je het gevoel van verbondenheid ook op jezelf en op jouw eigen gevoelens. Richt het zeker ook op je pijn en je verdriet, op je eenzaamheid of angst. Richt het op al die kanten van jezelf waar je zo ontevreden over bent. Verbind jezelf op deze manier met jezelf en ervaar wat dit met je doet. Omarm jezelf wellicht even, ter afsluiting.


Online verbonden blijven

Gelukkig gebeurt er ook een heleboel online. Hieronder heb ik een lijstje gemaakt met online meetings en fora voor mensen met verslavingen en eetproblemen. Ik zou het erg leuk vinden als je me zou willen helpen om het aan te vullen. Dus als je tips hebt, mail me gerust.

En mocht je behoefte hebben aan contact met mij, dan kan dat ook. De komende tijd bied ik ook losse telefonische of online consulten aan. Mail me voor de mogelijkheden.

Dag lieve jij. Herinner je wie je bent, zorg goed voor jezelf en blijf verbonden. En mocht het even allemaal niet zo lekker lukken, dan is dat ook okay. Wees mild voor jezelf en weet dat er van je wordt gehouden.

* De metafoor van de tanker en de zeilboot heb ik geleend van Susan Marletta Hart, schrijfster van Leven met hooggevoeligheid.


Stay connected

  • De meetings van Narcotics Anonymous zijn verplaatst naar Zoom. Kijk hier of hier

  • Recovery Dharma heeft dagelijks online bijeenkomsten die je gratis bij kunt wonen.

  • Verslavingdebaas is het online lotgenotenforum van Tactus.

  • Ik ook van mij is een online ontmoetingsplek van Human Concern voor mensen met alle vormen van een eetstoornis, zoals AN, BN, BED, en alle varianten daar tussenin.

  • Proud2Bme biedt online hulp aan iedereen met een eetprobleem.

  • Uit de ban van je eetstoornis is het forum van de site van de Belgische Vereniging Anorexia Nervosa – Boulimia Nervosa.

  • Het forum van Weet (de patiëntenvereniging voor eetstoornissen) is extra actief in deze periode evenals hun hulplijn.

  • Ikstop is er voor stoppers met roken.

  • Op Mentaal vitaal vind je tips, manieren van zelfhulp en online ondersteuning, zoals ontspanningsoefeningen of anti-piekeroefeningen. Hier staat ook een overzicht van online therapie.

  • Veel sport- en yogascholen bieden live online lessen aan, zoals Thrive Yoga.

Heb je aanvullingen op dit lijstje? Stuur me gerust een mailtje.

 

 

 

Share Button

Labels:, , , , , , , , , , ,